Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

Διήμερο μαθητικό συνέδριο για τον Παπαδιαμάντη

 Στο Πολιτιστικό Κέντρο Ν. Ιωνίας

Το  1ο Μαθητικό Λογοτεχνικό Συνέδριο με στόχο τη θεσμοθέτησή του ως εκπαιδευτικό και πολιτιστικό γεγονός πανελλήνιας απήχησης , διοργανώνει η  Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, όπως τονίστηκε σε σημερινή συνέντευξη Τύπου στη ΔΔΕ .
Το διήμερο συνέδριο, με θέμα «Ο Παπαδιαμάντης διαλέγεται με τους μαθητές», ανοίγει τις εργασίες του αύριο στο Πολιτιστικό Κέντρο Ν. Ιωνίας και πραγματοποιείται με τη συνεργασία των Σχολικών συμβούλων Μαγνησίας ΠΕ02, τη Μητρόπολη Δημητριάδος & Αλμυρού, το Σύνδεσμο Φιλολόγων και τον Δήμο Σκιάθου.
Την επιμέλεια της διοργάνωσης έχει η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλόλογος-συγγραφέας Σοφία Κανταράκη.
Στόχος του συνεδρίου είναι η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του από την εκπαιδευτική κοινότητα με προτάσεις των μαθητών οι οποίες διακρίνονται από πρωτοτυπία, δημιουργικότητα, βιωματική προσέγγιση και φαντασία. Επίσης, αποτελεί μια καινοτόμο δράση κατά την οποία δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές σχολείων να συναντηθούν, να καταθέσουν τις απόψεις τους σε θέματα που τους ενδιαφέρουν, αλλά και να δημιουργήσουν δεσμούς μεταξύ τους που μπορεί να οδηγήσουν σε ευρύτερες συνεργασίες πάνω σε θέματα λογοτεχνίας.
Το πρόγραμμα του συνεδρίου
Οι εργασίες του συνεδρίου θα ξεκινήσουν με τις εναρκτήριες εισηγήσεις του πρώτου μέρους: την Πέμπτη 3 Μαΐου από 17:00 έως 20:30 στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ν. Ιωνίας Βόλου και με τις μαθητικές παρουσιάσεις του κύριου μέρους την Παρασκευή 4 Μαΐου από τις 09:00 έως 15:00 στον ίδιο χώρο.
Στη συνέντευξη Τύπου  οι Σοφία Κανταράκη και Βίκυ Ματζιώρου, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων επισήμαναν ότι στόχος του Συνεδρίου είναι η ανάδειξη του έργου του Παπαδιαμάντη, μέσα από τη δουλειά που έκαναν οι μαθητές 20 σχολείων της Μαγνησίας για το έργο του μεγάλη Σκιαθίτη πεζογράφου και ποιητή. Στην εμπειρία τους από την ενασχόληση με το αντικείμενο, αναφέρθηκαν μαθητές από διάφορα σχολεία.
Αφορμή για την επιλογή του συγκεκριμένου πεζογράφου αποτελεί ο γεγονός ότι ο Παπαδιαμάντης σήμερα, λιτός και ταυτόχρονα εξαιρετικά διεισδυτικός τόσο στο βίο όσο και στο έργο του, παραμένει επίκαιρος και διαχρονικός όσο ποτέ, γεγονός που μπορεί να τροφοδοτήσει με κοινωνικά μηνύματα τη μαθητιώσα νεολαία μας, αλλά και την τοπική κοινωνία, ανοίγοντας ταυτόχρονα έναν αναγνωστικό δίαυλο με το έργο του, επισήμανε η κα. Κανταράκη.
Από την πλευρά της η κα. Μαντζώρου επισήμανε ότι ο Σύνδεσμος Φιλολόγων στηρίζει αυτή τη δράση της Β’θμιας. «Πρόκειται για μια  εξαιρετική ιδέα καθώς δίνει την ευκαιρία να έλθουν οι μαθητές σε επαφή με τη λογοτεχνία και τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη και βιωματικά να μελετήσουν ένα συγγραφέα. Συνάδελφοι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν εθελοντικά και εκτός ωρών διδασκαλίας. Πρόκειται για ένα κενοφανές εγχείρημα. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με προθυμία». Επιπλέον η κ. Ματζώρου επισήμανε ότι το δημόσιο σχολείο δεν είναι μόνο στείρα διδασκαλία, αλλά συμβάλλει να αναπτυχθεί μία σχέση με τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και αυτά καθορίζουν ουσιαστικά τη ζωή των μαθητών. «Εμφορούνται από αρχές και αξίες που θα χρησιμεύσουν στη ζωή τους. Τους εφοδιάζει με δεξιότητες αυτοπαρουσίασης πέρα από τη συναναστροφή που είχαν με το έργο του συγγραφέα», τόνισε.
Στη σημερινή συνέντευξη μαθητές από το Γυμνάσιο και το Λύκειο Σκιάθου μίλησαν μέσω τηλεδιάσκεψης κι όπως είπαν  μία ομάδα από το Γυμνάσιο Σκιάθου ασχολήθηκε με τις μεταφράσεις του Α. Παπαδιαμάντη και μία ομάδα του Λυκείου με την ποίηση.
Η Μαρία Γεροβασίλη  μαθήτρια της Β’ Λυκείου του 4ου Λυκείου Βόλου ανέφερε ότι η ομάδα της ασχολήθηκε με τις μεταφράσεις του Παπαδιαμάντη και στους μαθητές έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι ένας τόσο φτωχός άνθρωπος έμαθε δύο ξένες γλώσσες και μετέφρασε τα ποιήματά του χωρίς άλλη βοήθεια. «Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία. Το όλο εγχείρημα το βιώσαμε από κοντά και εντρυφήσαμε στο έργο του», επισήμανε.
Η Αγγελική Σοφικίτου από το 2ο Γυμνάσιο Ν. Ιωνίας, ανέφερε ότι η ομάδα της έκανε μία εικαστική προσέγγιση του έργου του Παπαδιαμάντη. «Εργαστήκαμε ατομικά και ομαδικά. Ασχοληθήκαμε επίσης και επί μέρους ζητήματα όπως θεσμό προίκας, και τη θέση της γυναίκας και γλώσσα παπαδιαμάντη. Όπως ανέφερε η Ζωγραφιά Κουτσελίνη από το Γυμνάσιο Ζαγοράς, η ομάδα της έκανε μία δραματοποίηση του διηγήματος «Θαλασσοπόρτες». «Επισκεφθήκαμε το νησί και είδαμε από κοντά τους χώρους που έζησε και δημιούργησε» ανέφερε.
Ο Νικόλαος Παπαγεωργίου, του εκπαιδευτηρίου «Προμηθέας» ανέφερε ότι η ομάδα του δραματοποίησαν το αφήγημα «Ο Αμερικάνος». Στην παράσταση υπάρχει αφήγηση και δράση και τους ρόλους ερμηνεύουν οκτώ μαθητές και μαθήτριες ενώ έχει γραφεί και μουσική για το συγκεκριμένο έργο. Και οι μαθητές του εκπαιδευτηρίου επισκέφθηκαν το νησί.
Η Μαρία Αγάλου από το Γυμνάσιο Ιωλκού ανέφερε ότι η ομάδα της ασχολήθηκε με την αγάπη του Παπαδιαμάντη με τη λαϊκή παράδοση ενώ ο Ρωμανός Λουδοβίκος από το Γ’ Λύκεο Βόλου ανέφερε ότι στο σχολείο τους δραστηριοποιήθηκαν δύο ομάδες. Το ένα πρόγραμμα έχει ως θέμα «Μαθαίνω γράμματα» και το άλλο «Ο Παπαδιαμάντης σμιλεύει με την πένα του τα τοπία». Για το πρώτο πρόγραμμα, η ομάδα δραματοποίησε ένα απόσπασμα από τη «Δασκαλομάνα» όπου επιχειρείται μια σύγκριση του παλιού σχολείου με το σύγχρονο και οι μαθητές ενσαρκώνουν και τους μαθητές της εποχής του Παπαδιαμάντη και τους σημερινούς. Η βιντεοσκόπηση έγινε στο «Μουσείο της Πόλης» στο Βόλο.
Η Κάλη Καμμένου από το 8ο ΓΕΛ Βόλου ανέφερε ότι το σχολείο της συμμετέχει με δύο εισηγήσεις. Τα παιδιά και στις δύο περιπτώσεις, αναλύοντας τα έργα «το μοιρολόι της φώκιας» και «τον πατέρα στο σπίτι» διαπίστωσαν ότι οι χαρακτήρες και οι καταστάσεις που ζούσαν τότε έιναι διαχρονικοί.
Τέλος ο Λεωνίδας Χριστοδουλάκης, εκπαιδευτικός από το 1ο Γυμνάσιο Βόλου ανέφερε ότι η ομάδα του σχολείου μελέτησε τους γυναικείους χαρακτήρες στο έργο του Παπαδιαμάντη, θύματα και θύτες μιας εποχής. «Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιάσουμε δραματοποιημένο το διήγημα «Η Νοσταλγός», ερμηνευμένο από  παιδιά της θεατρικής ομάδας ενώ συμμετέχει με ειδική χορογραφία η μαθητική ομάδα χορού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου