Τις επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, τη
συμμετοχή των μαθητών, αλλά και τη στάση των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως
εκπαίδευση που υλοποιήθηκε εξαιτίας της αναστολής λειτουργίας των σχολείων για
τον Covid-19
ανέλυσε σε εκτεταμένη έρευνα ο Επίκουρος
Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Θοδωρής Θάνος.
Συνομιλώντας με τον πρόεδρο του Δ.Σ. της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Ηλία Κουτσερή υπογράμμισε τις κοινωνικές ανισότητες που
αναδείχθηκαν αυτή την περίοδο και τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετώπισαν
εκπαιδευτικοί τόσο με τη νέα μορφή της εκπαίδευσης όσο και στην εύρεση των
μαθητών τους με ιδιαίτερα κοινωνικοπολιτιστικά χαρακτηριστικά. Στην έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
συμμετείχαν εκπαιδευτικοί και γονείς από τη Μαγνησία.
Ο κ. Θάνος ξεκίνησε με τους συνεργάτες του την
έρευνα, παρακινούμενος από μία τοποθέτηση
ενός γιατρού στην Αμερική που είπε ότι πλήττονται από τον κορωνοϊό τα χαμηλά
κοινωνικά στρώματα στο θέμα της υγείας. Ωστόσο ο Καθηγητής ανέφερε πως
υπάρχει και το κοινωνικοπολιτισμικό χαρακτηριστικό σ’ αυτή την κρίση κι αυτό
ήθελε να ερευνήσει και στο χώρο της εκπαίδευσης.
Αυτή τη στιγμή ο κ. Θάνος και η ερευνητική του
ομάδα επεξεργάζονται δύο έρευνες μία που αφορά στην πρωτοβάθμια με τη συμμετοχή
1000 εκπαιδευτικών και μία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη συμμετοχή 1500
εκπαιδευτικών, ενώ συμμετέχουν και 700 γονείς απ’ όλη την Ελλάδα και απ΄τη
Μαγνησία, συμμετέχοντας μέλη, τόσο της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Βόλου, όσο και
άλλοι εκπρόσωποι συλλόγων γονέων.
Κοινή συνιστώσα των δύο ερευνών, σε μια πρώτη
αξιολόγηση είναι πως «9 στους 10 εκπαιδευτικούς ανέφεραν ότι η εξ’ αποστάσεως
εκπαίδευσης δημιούργησε νέες μορφές ανισοτήτων και το 75% των εκπαιδευτικών, δήλωσε
ότι αναπαράγονται οι κοινωνικές ανισότητες.
Παιδιά που θέλουν περισσότερη βοήθεια και ιδίως παιδιά με ιδιαίτερα κοινωνικοπολιτιστικά χαρακτηριστικά, όπως είπαν και στις συμπληρωματικές συνεντεύξεις των εκπαιδευτικών, χάθηκαν εντελώς από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρά τις προσπάθειες εκπαιδευτικών και διευθυντών, καθώς δεν κατάφεραν να εντοπίσουν τους μαθητές κι αυτοί είναι οι μαθητές που χρειάζονται περισσότερο το σχολείο και το σχολείο να κάνει προσπάθειες για να μεταφέρει τη γνώση», όπως υπογράμμισε ο κ. Θάνος.
Παιδιά που θέλουν περισσότερη βοήθεια και ιδίως παιδιά με ιδιαίτερα κοινωνικοπολιτιστικά χαρακτηριστικά, όπως είπαν και στις συμπληρωματικές συνεντεύξεις των εκπαιδευτικών, χάθηκαν εντελώς από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρά τις προσπάθειες εκπαιδευτικών και διευθυντών, καθώς δεν κατάφεραν να εντοπίσουν τους μαθητές κι αυτοί είναι οι μαθητές που χρειάζονται περισσότερο το σχολείο και το σχολείο να κάνει προσπάθειες για να μεταφέρει τη γνώση», όπως υπογράμμισε ο κ. Θάνος.
Μία ακόμη παράμετρος που εξετάζεται στην έρευνα,
είναι η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών στη σύγχρονη διδασκαλία και ο χειρισμός
τους με τις νέες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με τον κ. Θάνο, το 75% των εκπαιδευτικών
προσπάθησε να προσαρμόσει το εκπαιδευτικό υλικό στις ανάγκες που
δημιουργήθηκαν και ανέφερε πως αυξήθηκε ο φόρτος των ωρών εργασιών.
Να σημειωθεί πως η έρευνα διεξάγεται με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ.
Θεόδωρο Θάνο , Επίκουρο Καθηγητή στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης του
Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και με τους
συνεργάτες του κ.κ. Γιάννη Κρομμύδα , Δημήτρη Δημητρίου, Άννα Δούβαλη, Παντελή
Δευτεραίο και Απόστολο Κατσικά, υποψήφιους διδάκτορες του Τμήματος .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου