Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2021

Βερόνικα Σαμαρά: Τα παιδιά κατανόησαν πως το internet δεν είναι μόνο για παιχνίδια

 

«Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου» με νέα μηνύματα και προκλήσεις για παιδιά και γονείς

 

Σήμερα γιορτάστηκε η «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου» με την δημιουργό της ιδέας, Συντονίστρια της Δράσης Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης Saferinternet.gr και συνεργάτιδα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Εκπαίδευση στην Ψηφιακή Πολιτική, Δρ. Βερόνικα Σαμαρά να τονίζει, συνομιλώντας με τον Πρόεδρο του Δ.Σ. της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Δ. Βόλου Ηλία Κουτσερή ότι τα παιδιά πλέον κατανόησαν πως το διαδίκτυο δεν είναι μόνο για παιχνίδια, ενώ προτεραιότητα όλων των δράσεων για τον ψηφιακό αλφαβητισμό είναι η συνετή, με ασφάλεια και υπευθυνότητα χρήση του διαδικτύου. 

Η κ. Σαμαρά αναφέρθηκε στις δράσεις και τις κινήσεις που έχει κάνει το Συμβούλιο της Ευρώπης προκειμένου να διερευνήσει τι συμβαίνει με τον ψηφιακό αναλφαβητισμό, αλλά και τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία, που ώθησαν κυρίως τα παιδιά να ασχοληθούν με την τεχνολογία όσο ποτέ άλλοτε, μιας και στις δραστηριότητες τους προστέθηκε και η τηλεκπαίδευση.

Επεσήμανε πως μέσω του Συμβουλίου της Ευρώπης υλοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο και για τις 47 χώρες μεταξύ αυτών και η Ελλάδα και πάνω από 21.000 Ευρωπαίοι πολίτες απάντησαν στις ερωτήσεις, ενώ γονείς και εκπαιδευτικοί 25 εκ των 47 χωρών έδωσαν συνέντευξη σχετικά με την χρήση της τεχνολογίας σε παιδιά και γονείς, ιδίως κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.

« Αυτό που μας έχουν πει οι περισσότεροι γονείς ως θετικό αποτέλεσμα της χρήσης της τεχνολογίας είναι πως τα παιδιά επιτέλους κατανόησαν ότι το ίντερνετ δεν είναι μόνο παιχνίδι και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για περισσότερα πράγματα εκτός από gaming & youtube.

Μπορούν να το χρησιμοποιούν στην εκπαιδευτική διαδικασία κι αυτό γίνεται σε όλο τον κόσμο. Άρα τα παιδιά βλέπουν πόσο χρηστικό μπορεί να είναι αυτό το εργαλείο και μέχρι πρότινος αυτό δεν είχε φανεί τόσο πολύ. Αυτό το κατανόησαν τα παιδιά ξαφνικά», σχολίασε η κ. Σαμαρά για τη θετική έκφανση της χρήσης του διαδικτύου αλλά και της συνειδητοποίησης από πλευράς παιδιών της σπουδαιότητας αυτού του εργαλείου.

Από την άλλη πλευρά όμως, οι καταστάσεις εγκλεισμού, με τα παιδιά να κλείνονται στο σπίτι, χωρίς να μπορούν να βγουν έξω, να δουν τους φίλους τους να έχουν δραστηριότητες, έφερε μεγαλύτερη ενασχόληση με το διαδίκτυο, καθώς ενώ είχαν συνηθίσει να το χρησιμοποιούν στον ελεύθερο χρόνο τους για ένα παιχνίδι ή την παρακολούθηση μίας ταινίας, τώρα προστέθηκε και η εκπαίδευσή τους.

« Αυτό σημαίνει ότι είναι πολλές ώρες τα παιδιά μπροστά από έναν υπολογιστή , που μπορεί να δημιουργήσει και προβλήματα υγείας στα μάτια, στα χέρια, πονοκεφάλους κ.α. , πράγματα που ακόμη δεν ξέρουμε τα αποτελέσματά τους, αλλά είναι η συνέπεια της υπερβολικής ενασχόλησης με την τεχνολογία. Δεν θα έλεγα πως είναι εθισμός, όμως δεν υπάρχει ισορροπία μεταξύ του είμαι μέσα στην τεχνολογία και είμαι και έξω από αυτή», υπογράμμισε η κ. Σαμαρά τονίζοντας πόσο σημαντική είναι αυτή η ισορροπία μεταξύ της τεχνολογίας κι άλλων δραστηριοτήτων για στην μετάβαση όλων στο να γίνουμε ψηφιακοί πολίτες.

Τι σημαίνει ο όρος «ψηφιακός πολίτης»

Αναφερόμενη στον όρο ψηφιακός πολίτης, η κ. Σαμαρά ξεκαθάρισε πως αυτός δεν σημαίνει πως πρέπει κάποιος να είναι συνεχώς μέσα στην ψηφιακή τεχνολογία, αλλά σημαίνει πως γίνεται χρήση της τεχνολογίας με σύνεση, ασφάλεια και υπευθυνότητα. Ακόμη υποδεικνύει την προάσπιση των δικαιωμάτων και την κατανόηση των υποχρεώσεων, όταν κάποιος χρησιμοποιεί την τεχνολογία.

«Γιορτάζοντας την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, που ξεκίνησε το 2004, στέλνεται το μήνυμα της ενδυνάμωσης ώστε να υπάρξει ψηφιακός αλφαβητισμός, που χρειάζεται σε όλους, μιας και πλέον όλα γίνονται μέσα από το διαδίκτυο. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι το διαδίκτυο είναι ένα χρηστικό εργαλείο, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλη μας τη ζωή και μας βοηθά στην καθημερινότητα, στη δουλειά μας, στην επιστήμη, στην τράπεζα κ.ο.κ. Πρέπει να ξέρουμε πως το διαδίκτυο είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο, αν το χρησιμοποιήσουμε με τους κανόνες χρήσης του. Επίσης η εκπαίδευση στην ψηφιακή τεχνολογία θα πρέπει να γίνει ακόμη και από την νηπιακή ηλικία, δηλαδή όταν το παιδί ξεκινά να ασχολείται και να πιάνει ένα κινητό ή tablet, έστω μέσω παραμυθιών,, προκειμένου το παιδί να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά την τεχνολογία», εξήγησε χαρακτηριστικά η κ. Σαμαρά.

Διαδικτυακά εγχειρίδια για τον ψηφιακό αλφαβητισμό

Με αφορμή τον  εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, η κ. Σαμαρά ανακοίνωσε τη διάθεση σε ηλεκτρονική μορφή του εκπαιδευτικού εγχειριδίου με τίτλο «Σύνδεση με Σύνεση». Το εγχειρίδιο περιέχει 19 σχέδια μαθημάτων διάρκειας 22 διδακτικών ωρών για την προαγωγή του ψηφιακού αλφαβητισμού και τη μύηση σε βασικούς κανόνες χρήσης του Διαδικτύου.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σύνολό του τόσο προς μαθητές δημοτικού, όσο και προς μαθητές γυμνασίου και λυκείου, ενώ μπορεί να δώσει πολλές ιδέες για τη δημιουργία δράσεων προς παιδιά νηπιαγωγείου, με σκοπό την αφύπνισή τους στην ορθή χρήση του Διαδικτύου πριν ακόμα ξεκινήσουν τη συστηματική χρήση του μέσου. Το εγχειρίδιο έκτασης 130 σελίδων αν και πρωταρχικά απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, τα προτεινόμενα μαθήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν 'ως έχουν' από τους γονείς για τη δημιουργία δραστηριοτήτων μέσα στην οικογένεια, προς όλες τις ηλικίες των παιδιών τους.

Για τα μικρότερα παιδιά, προτείνεται προαιρετικά ως βοήθημα το πανευρωπαϊκά διακεκριμένο παιδικό βιβλίο «Η Φάρμα του Διαδικτύου», δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να αφυπνιστούν μέσα από μια αγαπημένη σε όλους μας ενασχόληση, αυτή του παραμυθιού. Το βιβλίο υλοποιήθηκε πρόσφατα και ως εφαρμογή - app στην Αγγλική και την Ελληνική γλώσσα με τίτλο "The Internet Farm", περιλαμβάνοντας διασκεδαστικές δραστηριότητες για τα παιδιά, όπως συγχρονισμένη αφήγηση με τα κείμενα των ιστοριών, διάδραση με κινούμενες εικόνες, παζλ, ζωγραφική, κουίζ. Διατίθεται στις πλατφόρμες iOS και Google Play. Το εγχειρίδιο είναι αναρτημένο στη διαδικτυακή διεύθυνση
https://saferinternet.gr/index.php?parentobjId=Page15&objId=Category82&p=0 από όπου και μπορείτε να το κατεβάσετε.

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου