Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019

Τα παιδιά στο επίκεντρο καινοτόμου προγράμματος με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας



 Eνισχύοντας την διεπιστημονική και διακρατική
 συνεργασία και συμμετοχή του Παιδαγωγικού 
Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης 
 
Για δύο συνεχόμενα έτη (2018-2020) το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus + ΚΑ2 με τίτλο "ΕUROCHANGE: Children inspiring children to become agents of change for a child-friendly multicultural Europe". Η διοργανώτρια χώρα είναι η Κύπρος, ενώ οι εταίροι είναι εκπαιδευτικοί σχολείων Α/βάθμιας και Β/θμιας  Εκπαίδευσης,  καθώς και Πανεπιστημίων από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αυστρία και την Ισπανία. Στο ως άνω πρόγραμμα το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενισχύοντας την διεπιστημονική και διακρατική συνεργασία, συμμετέχει με το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης(Π.Τ.Π.Ε.) και με επιστημονική υπεύθυνη την Καθηγήτρια του Π.Τ.Π.Ε. Τ.Τσιλιμένη.
Περιεχόμενο του Προγράμματος
Την τελευταία διετία η Ευρωπαϊκή Ένωση έστρεψε το ενδιαφέρον της  στην έναρξη διαλόγου με τα παιδιά. Τον Νοέμβριο του 2017, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καθιέρωσε την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού, προωθώντας μια συζήτηση με τα παιδιά και τους νέους σχετικά με την «Ευρώπη που θέλουμε». Ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Agency for Fundamental Rights) έχει ξεκινήσει εκστρατεία με στόχο τη διασφάλιση του δικαιώματος του  παιδιού να ακούγεται  η φωνή του στα κέντρα λήψης αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να ακουστεί. Τον Απρίλιο του 2017, στόχος του Eurochild ήταν να φέρει τα παιδιά στο επίκεντρο της Ευρώπης,  για μια κοινωνία ισότητας, χωρίς διακρίσεις, με σεβασμό στο “διαφορετικό” παιδί, να δώσει φωνή σε μικρά παιδιά και νέους και να οικοδομήσει μια κοινότητα για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους.

Στόχος του Προγράμματος
Ακολουθώντας και εφαρμόζοντας τη στρατηγική Eurochild, στόχος του Προγράμματος  EUROCHANGE είναι να δοθεί στα παιδιά η δυνατότητα να γίνουν τα ίδια φορείς  για την οικοδόμηση μιας φιλικής προς τα παιδιά πολυπολιτισμικής Ευρώπης. Παράλληλα, το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης όλων των παιδιών (ντόπιων, μειονοτικών, μεταναστών και προσφύγων) και στην αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα κοινό ευρωπαϊκό χώρο, αξιοποιώντας την έννοια της πολυμορφίας της ευρωπαϊκής πολιτιστικής μας κληρονομιάς, σε επίπεδο ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό.

Καινοτόμος χαρακτήρας του Προγράμματος
Η καινοτομία του Προγράμματος συνίσταται στη χρήση της προσέγγισης  Tα παιδιά εμπνέουν παιδιά” (Children inspiring children). Στόχος είναι τα παιδιά μέσα από ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες να αναπτύξουν υλικό και να ωθήσουν άλλα παιδιά που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες, οι οποίες εντάσσονται τόσο στο δικό τους τοπικό κοινωνικό πλαίσιο, όσο και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η κοινωνική ένταξη όλων των παιδιών  καθώς και η αίσθηση ότι ανήκουν σε έναν κοινό ευρωπαϊκό χώρο. 

Η προσέγγιση “Tα παιδιά εμπνέουν παιδιά” (Children inspiring children).
Η “φωνή των παιδιών” περιλαμβάνει τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν ουσιαστικά και ενεργά σε αποφάσεις που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη ζωή τους. Η προσέγγιση “Tα παιδιά εμπνέουν παιδιά”  είναι ένα σχετικά νέο μεθοδολογικό εργαλείο που αφουγκράζεται τη φωνή των παιδιών, χρησιμοποιείται κυρίως στα προγράμματα STEM και STEAM και επιδιώκει να χρησιμοποιήσει αυτή την προσέγγιση σε κοινωνιολογικές συνθήκες.

Μεθοδολογία
Η καινοτομία του έργου έγκειται στη χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων δημιουργικών μεθοδολογιών, όπως είναι τα ομαδικά έργα ζωγραφικής, η on-line διαπολιτισμική παιδαγωγική και η συνεργατική αφήγηση μιας ιστορίας.

Άλλες δράσεις:
1.      Ομαδικά έργα ζωγραφικής
Πρόκειται για ομαδικά έργα ζωγραφικής των παιδιών προκειμένου να επιτευχθεί ένας κοινός στόχος μέσα στην ομάδα τους. Παράλληλα, τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις τους -για παράδειγμα σχετικά με τα στερεότυπα, την διαφορετικότητα και τη δημοκρατία- και να χρησιμοποιούν την κριτική σκέψη τους για να  κατανοήσουν  τα συναισθήματα των άλλων.
2.      Online διαπολιτισμική παιδαγωγική

Βασίζεται στην ηλεκτρονική διαπολιτισμική ανταλλαγή, η οποία με τη σειρά της συμβάλλει στην προώθηση της διαπολιτισμικής ευαισθησίας. Πρόκειται για τη δραστηριότητα της συμμετοχής των μαθητών, της αλληλεπίδρασης και της συνεργατικότητας (project) με άλλους εταίρους, μέσω της βοήθειας των ηλεκτρονικών εργαλείων επικοινωνίας, όπως είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, η τηλεδιάσκεψη και τα φόρουμ συζήτησης.

3.      Συνεργατική αφήγηση και ποίηση
Κατά τη διάρκεια της συγγραφής μιας ιστορίας ή ενός ποιήματος, τα παιδιά/ αφηγητές/ «συγγραφείς» φέρνουν διαφορετικές ιδέες και συνεργάζονται  μεταξύ τους προσπαθώντας να δημιουργήσουν μια συνεκτική ιστορία ή ένα ποίημα. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με ιδιαίτερη δράση σε αντίστοιχα προγράμματα, με τη συμμετοχή του αυτή επιδιώκει τη συνεργασία με τους άλλους εταίρους  ώστε να οικοδομήσει μια κοινότητα για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και μια   φιλική προς τα παιδιά πολυπολιτισμική Ευρώπης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου